Wegańskie placki ziemniaczane

Wegańskie placki ziemniaczane

Placki ziemniaczane to taka potrawa-kameleon, pasująca do każdych upodobań kulinarnych, każdego podniebienia i każdego portfela. Ale czy koniecznie trzeba dodawać do nich jajko?

Zastanawiałam się jakiś czas temu, czy do placków ziemniaczanych aby koniecznie trzeba dodawać jajko, jak konsekwentnie uczyły nas matki i babki. Otóż, niekoniecznie! Okazuje się, że z powodzeniem można zastąpić je aquafabą, czyli zalewą z ciecierzycy, która da taki sam efekt sklejenia masy ziemniaczanej. Ale prawda jest taka, że można jajko po prostu całkiem pominąć i w ogóle się nim nie przejmować. Bez jajka, i z aquafabą czy bez, mamy więc placki wegańskie, które można będzie podać z ulubionym sosem, chociaż ja zawsze wybieram klasyczną śmietanę z cukrem. Śmietana oczywiście też może być wegańska, a najlepsza będzie z nerkowców.

Ale ponoć są tacy, którzy na myśl o plackach ziemniaczanych na słodko dostają gęsiej skórki – ci niech do placków ukręcą aromatyczny sos kurkowy z koprem, póki lipiec i sezon na kurki trwa. Jesienią sięgniemy po borowiki, podgrzybki i maślaki, a zimą i wiosną po całkiem nienajgorsze pieczarki. Wyobrażam sobie, że placki muszą też nieźle smakować, jeśli podamy je – już niewegańsko – a’la bliny: z łososiem i śmietaną lub twarożkiem (kawior sobie darujemy, w końcu placki to kuchnia chłopska).

Prawda jest taka, że placki ziemniaczane to taka potrawa-kameleon, pasująca do każdych upodobań kulinarnych, każdego podniebienia i każdego portfela. A na dodatek, ziemniaki na placki im starsze, tym lepsze. Zupełnie jak wino, z tym że akurat wino do placków byłoby kontrowersyjne. Jeśli nie mamy kompotu z rabarbaru na podorędziu, zostańmy przy cydrze.

ziemniaki i cebula

Składniki:

  • 0,5 kg ziemniaków
  • 1-2 łyżki mąki – im mniej jej dodasz, tym lepiej
  • 2 łyżki aquafaby – można pominąć, ale moim zdaniem placki lepiej się smażą, jeśli ją dodamy
  • Płaska łyżeczka soli – można użyć mniej
  • Olej rzepakowy
  • Opcjonalnie mała cebula – ja pomijam
  • Do podania na słodko: śmietana (krowia lub wegańska z nerkowców) i cukier
  • Do podania na słono: koperek i sos pieczarkowy, szpinakowy, paprykowy…
placki ziemniaczane na desce

Jak zrobić wegańskie placki ziemniaczane:

1. Zetrzyj ziemniaki

Surowe ziemniaki umyj, obierz i zetrzyj na tarce na średnich oczkach. Jeśli puszczają dużo soku, zostaw na sitku do odcieknięcia na około 20 minut.

2. Opcjonalnie – dodaj startą cebulę

Jeśli lubisz, możesz również zetrzeć cebulę (na przykład w malakserze) i dodać ją do masy. Możesz też cebulę pominąć. Ja pomijam.

3. Dodaj aquafabę

Do startych ziemniaków dodaj dwie łyżki aquafaby. I ten etap można pominąć, ale wtedy masa ziemniaczana będzie miała nieco inną konsystencję i placki mogą się bardziej rozpadać przy smażeniu.

4. Dodaj mąkę i sól

W kolejnym kroku dodaj sól i jedną-dwie łyżki mąki.

5. Rozgrzej olej na patelni

Wlej na patelnię olej rzepakowy, tak, żeby przykrył dno. Rozgrzej go dość mocno, ale uważaj, żeby nie zaczął dymić.

6. Usmaż placki

Na rozgrzany olej nakładaj łyżką masę i formuj placki. Kiedy staną się lekko brązowe z jednej strony, przy pomocy łopatki przewróć je na drugą stronę i smaż do zrumienienia.

7. Odsącz nadmiar tłuszczu i podawaj

Usmażone placki przełóż na talerz wyłożony ręcznikiem kuchennym, żeby odsączyć nadmiar tłuszczu. Podaj na słodko ze śmietaną i cukrem lub ulubionym sosem.

Zuzanna Witkowska

Wegańskie placki ziemniaczane